محرومیت زهرا قنبری، فوتبالیست ملی‌پوش خاتون بم به دلیل خوشحالی بدون حجاب اجباری

با وجود عذرخواهی باشگاه بمی بابت عقب رفتن مقنعه زهرا قنبری، فدراسیون فوتبال ایران او را محروم کرد

خوشحالی بدون حجاب اجباری زهرا قنبری در لیگ قهرمانان آسیا-مهر ۱۴۰۳-AFC

رسانه‌های ورزشی در ایران، روز شنبه ۵ آبان خبر دادند که زهرا قنبری، کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان ایران و عضو باشگاه خاتون بم، به دلیل شادی پس از گلی که بدون حجاب اجباری انجام داده بود، از حضور در بازی‌های لیگ برتر زنان ایران منع شد.

بر اساس این گزارش، مقامات فدراسیون فوتبال ایران به دلیل آن‌که حجاب اجباری و مقنعه زهرا قنبری در زمان شادی پس از گل مقابل تیم کالج اسکالرز تایلند در لیگ قهرمانان آسیا به عقب رفت و موی هافبک تهاجمی تیم خاتون بم مشخص شد، مانع از حضور او در ترکیب تیم بمی مقابل تیم تام اصفهان شدند.

وب‌سایت فوتبال۳۶۰ متعلق به عادل فردوسی‌پور، مجری سابق برنامه ۹۰ نوشت: «زهرا قنبری در شرایطی در اولین بازی خاتون در فصل جدید لیگ برتر فوتبال زنان برابر نماینده اصفهان به میدان نرفت که پیگیری‌های بیشتر از سازمان لیگ، حکایت از آن دارد که آیدی‌کارت قنبری برای حضور در لیست خاتون در فصل جدید لیگ برتر فوتبال زنان صادر شده بود، اما با این وجود ستاره خاتون برای حضور در ترکیب تیمش با مانعی روبرو بوده است. مانعی که شنیده می‌شود مرتبط با اتفافات بازی خاتون در آسیا است.»

فوتبالیست ۳۳ ساله اهل کنگاور کرمانشاه، مهرماه امسال با گل دقایق آخر خود موجب پیروزی خاتون و صعود نماینده ایران به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا شده بود. شادی پس از گل او که بدون حجاب اجباری بود نیز با ستایش و تمجید شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران مواجه شد.

اما پس از این مسابقه، شماری از چهره‌ها و نهادهای وابسته به دستگاه‌های حکومتی در ایران، با انتقاد و حمله به زهرا قنبری، علیه او و باشگاه خاتون بم دست به پرونده‌سازی زدند. حملاتی که مدیران باشگاه بمی را مجبور کرد تا با انتشار بیانیه‌ای بابت عقب رفتن مقنعه کاپیتان خود عذرخواهی کرده، آن را حاصل «یک اتفاق طبیعی فوتبالی» بدانند و مدعی شوند که بازیکنان و کادر فنی این تیم مقید به رعایت «موازین اسلامی و چارچوب‌های قانونی جمهوری اسلامی» هستند.

اما با این وجود حالا به نظر می‌رسد که عصبانیت نیروهای امنیتی حاضر در فدراسیون فوتبال و ورزش ایران از مخالفت زهرا قنبری با حجاب اجباری و همراهی او با میلیون‌ها زن مخالف این تبعیض حکومتی، همچنان ادامه دارد. فوتبال۳۶۰ نوشت مدیران باشگاه خاتون پیگیر رفع مشکل کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان هستند: «رایزنی‌هایی هم برای رفع مانع به‌وجود آمده برای زهرا قنبری انجام شده، اما فعلا برطرف نشده است. این ستاره امیدوار است که مشکل فعلی در هفته پیش‌رو برطرف شود.»

زهرا قنبری ماه گذشته در گفت‌وگویی رسانه‌ای به وجود محدودیت‌های حکومتی علیه زنان فوتبالیست اشاره کرده و گفته بود: «با همه محدودیت‌ها، دختر ایرانی همیشه سرش بالاست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «این تورنمنت آسیایی هم برای ما موفقیت‌آمیز بود، چون تیم‌های رقیب فوق‌العاده عمل کردند و جزو برترین‌های آسیا بودند. در بازی اول کمی سردرگم بودیم، اما در دومین بازی خودمان را پیدا کردیم و در سومین بازی بهترین نمایش ممکن را ارائه دادیم. در هر ۳ بازی نهایت تلاش‌مان را کردیم و خدا را شکر توانستیم سربلند از گروه خارج شویم.»

پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد پلیس ایران و سپس آغاز خیزش سراسری ایرانیان در پاییز ۱۴۰۱ علیه نظام جمهوری اسلامی، ده‌ها زن ورزشکار ایرانی به دلیل مخالف با حجاب اجباری و عدم حفظ حجاب در مسابقات ورزشی، با احضارهای قضایی، تهدیدهای امنیتی و ممنوع‌الکاری مواجه شدند.

اما اکنون محرومیت زهرا قنبری از همراهی تیم خود در لیگ برتر فوتبال زنان، در شرایطی رخ داده است که یکی از شعارهای اصلی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری فعلی ایران، مخالفت با سرکوب‌های حکومتی علیه زنان مخالف حجاب و جمع‌آوری نیروهای گشت ارشاد از خیابان‌های ایران بود. وعده‌ای که نه‌تنها عملی نشد، بلکه گزارش‌های مختلف در ماه‌های اخیر نشان می‌دهند که بر شدت سرکوب‌ و محرومیت زنان معترض از حقوق اولیه شهروندیشان نیز افزوده شده است.

از طرف دیگر و علی‌رغم تاکید فدراسیون جهانی فوتبال، همچنان نیروهای حکومتی به دستور مقامات ارشد جمهوری اسلامی، مانع از حضور زنان هوادار فوتبال در ورزشگاه‌های چندین شهر برای تماشای مسابقات فوتبال مردان می‌شوند.

بیشتر از فوتبال